Analisis Tingkat Kesalahan Siswa Kelas VIII MTs Pada Materi Teorema Phitagoras
DOI:
https://doi.org/10.57215/pendidikanislam.v3i1.200Keywords:
Tingkat Kesulitan, Teorema PhitagorasAbstract
The purpose of this study was to determine the error rate of class VIII MTs students on the Pythagorean theorem material. The research method used is descriptive quantitative type. The population in this study were all students of class VIII MTs Nurul Yaqin with a total of 21 students. The instrument used in this study used a multiple choice test of 25 items on the Pythagorean theorem material. While the results obtained in this study is the average value of the percentage error rate of 57.81% which includes less criteria (less than 70%). This is due to a lack of understanding of the subject matter of the Pythagorean theorem. In understanding the concept of the Pythagorean theorem, students are required to master the prerequisite material such as integer operations, fraction operations, and planes. If these prerequisite materials have not been mastered, it will be difficult to understand the concept of the Pythagorean theorem.
References
Anwar, N. T. (2018). Peran Kemampuan Literasi Matematis pada Pembelajaran Matematika Abad-21. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1.
Aulia, A., Rif’at, M., & Astuti, D. (2021). KEMAMPUAN BERPIKIR ALJABAR DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI TEOREMA PHYTAGORAS. Jurnal AlphaEuclidEdu, 2(1). https://doi.org/10.26418/ja.v2i1.48058
Fauziah, N. F., & Hadiyanto, F. R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran dengan Pendekatan Saintifik pada Materi Teorema Pythagoras. Mandalika Mathematics and Educations Journal, 3(1). https://doi.org/10.29303/jm.v3i1.2591
Marlina, W., & Jayanti, D. (2019). 4C dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Sendika, 5(1).
Mulyanti, N. R., Yani, N., & Amelia, R. (2018). ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK SISWA SMP PADA MATERI TEOREMA PHYTAGORAS. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3). https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p415-426
Niko, N., Wahyuni, R., & Nurhayati, N. (2018). Analisis Kemampuan Multi Representasi Matematis Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Teorema Phytagoras Kelas IX SMP Negeri 12 Singkawang. Journal of Educational Review and Research, 1(2). https://doi.org/10.26737/jerr.v1i2.1676
Nurhayati, E., & Septiawati, A. (2013). PENGARUH PENGGUNAAN BILINGUAL MODULE TERHADAP MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA (Studi Kasus di MAN 2 Kota Cirebon). Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 2(1). https://doi.org/10.24235/eduma.v2i1.68
Pakhrurrozi, I. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) terhadap hasil belajar siswa pada pokok bahasan teorema phytagoras di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Al Muta’aliyah: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1). https://doi.org/10.51700/almutaliyah.v1i1.153
Radita, M. P. M., & Nurfauziah, P. (2022). DESAIN APLIKASI MAHTEMATICS MOBILE LEARNING BERBASIS ANDROID PADA MATERI TEOREMA PHYTAGORAS. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(2). https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.9509
Radiusman, R. (2020). Studi literasi: pemahaman konsep siswa pada pembelajaran matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1).
Rahmah, N., & Aswad A, M. H. (2018). Strategi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri Bagi Mahasiswa yang Mengalami Problema Belajar di STAIN Palopo (Studi Tentang Aplikasi Teori Belajar Polya). Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(1). https://doi.org/10.24256/jpmipa.v3i1.219